Wat zijn de voordelen van full body workouts? | off-limit.nl

Wat zijn de voordelen van full body workouts?

full body workout
Een full body workout heeft meerdere voordelen. Maar wat zijn die voordelen? Laten we beginnen met de workout routine die je volgt in gym. Deze routine heeft namelijk veel effect op de resultaten die je kan en gaat behalen. Het doen van een full body workout is in de meeste gevallen een goede keuze. Je bouwt namelijk meer conditie op, je wordt conditioneel sterker en ook op het gebied van kracht maak je flinke stappen. Je focust je namelijk vooral op compound oefeningen, dit zijn de grotere spiergroepen.

De full body workout is er voor iedereen

De full body workout is perfect voor iedereen, of je nou een beginnend of ervaren fitnesser bent. De full body workout is er voor iedereen die meer uitdaging, conditie en kracht wilt hebben. Omdat je per full body training zoveel mogelijk spieren wilt aanspreken is het verstandig om compound oefeningen uit te voeren. Bij een full body workout routine is er dan ook erg veel ruimte om deze compound oefeningen frequent uit te voeren. Dit zorgt ervoor dat je sneller vooruit kan en ook meer gaat verbranden. Je bouwt namelijk meer spiermassa op en spiermassa verbrandt meer calorieën dan vetmassa!

Wanneer voor een full body workout kiezen?

Laten we beginnen met te zeggen dat het onzin is dat je niet elke dag een full body workout zou kunnen doen. Dit kan namelijk wel, omdat je elke dag 1-2 oefeningen doet per spiergroep, herstel je sneller. Daarnaast zorg je ervoor dat je de verschillende onderdelen van de spier verdeeld over de week, zo voorkom je overbelasting. Nu je dit weet kan je elke dag een full body workout kiezen wanneer je wilt. Houd dan wel rekening met de oefeningen en laat er een specialist naar kijken! Wanneer je 3-4 dagen in de week gaat trainen dan kan je om de twee dagen een rustdag plannen. Op een rustdag kan je eventueel wat cardio doen om toch in beweging te zijn. Ben jij al om?

We verkopen diverse full body workouts en andere trainingsschema’s in onze shop!

Full-Body vs Split workouts

Wat werkt nou beter? De full body of de split workout? Het is een discussie die al een tijdje speelt. Volgens de ene personal trainer is de full body workout beter en de andere personal trainer vindt een split workout beter. Dit zijn de voor- en nadelen.

Voordelen van een full-body workout
• Op deze manier kun je vaker een spiergroep trainen
• Geschikt voor beginnende en ervaren fitnessers
• Elke dag kunnen trainen
• Meer conditie en meer kracht

Nadelen van een full-body workout
• Training kan lang duren als je de full body workout inzet bij drie trainingen per week
• Pas op met overtraining als je beginnend fitnesser ben

Voordelen van een splittraining
• Meer aandacht per spiergroep, doelgerichter trainen voor zwakkere spieren
• Groter trainingsvolume per spiergroep
• Veel gebruikte methode om specifiek resultaat te bereiken

Nadelen van een splittraining
• Je moet vaker per week trainen en je haalt soms niet het maximale eruit.
• Kan saai of eentoniger zijn, omdat je relatief veel oefeningen per spiergroep doet.

Kies je voor een spittraining? Zorg dan in ieder geval dat je elke spiergroep twee keer per week traint. Zo creëer je meer massa en het kan ook makkelijk, want je spiergroepen hebben bij een splittraining gemiddeld 36-48 uur nodig om te herstellen. Wil je hulp? Bekijk dan onze coaching mogelijkheden!