Waarom jezelf uithongeren geen goed plan is | off-limit.nl

Waarom jezelf uithongeren geen goed plan is

Waarom jezelf uithongeren geen goed plan is
Bijna iedereen heeft wel een punt in zijn leven dat je wilt afvallen of droogtrainen. Vooral mensen die veel gewicht willen verliezen door vet kwijt te raken, moeten goed op hun gezondheid letten. Iedereen wil natuurlijk zo snel mogelijk resultaat op de gemakkelijkste manier. Toch is de realiteit heel anders en is de makkelijkste of de snelste manier vaak niet de beste. Vooral als we kijken naar gezondheid dan moet je goed opletten. Vaak zetten mensen hun gezondheid aan de kant, omdat ze niet direct de nadelen ervan inzien of krijgen. Dit zorgt ervoor dat je later over een paar maanden of later op leeftijd heftige klachten kan leiden.

Het is niet raar dat je gaat afvallen als je wat minder goed in je vel zit. Het is juist een heel goed idee, omdat het een positief effect heeft op je lichaam en mindset. De beste manier om af te vallen is door te sporten en minder calorieën te eten. Het is hier belangrijk om de juiste balans te vinden. Val op een verantwoorde manier af. Je zit goed als je tussen de 0,5 en 1kg per week afvalt. Eet gezond en kort in op je calorieën. Leer jezelf een gezond en gevarieerd eetpatroon aan. Zo val je niet alleen af, maar leer je ook een nieuwe levensstijl aan.

Jezelf uithongeren werkt niet!

Jezelf uithongeren werkt niet. Het lichaam gaat dan de energie besparen en je leert jezelf helemaal niks. Het enige dat je leert is jezelf uithongeren. Je valt af en de kans is groot dat je na het afvallen weer in oude gewoontes terug valt. Waarom? Je leert jezelf geen nieuwe gewoonte aan. Een nieuwe gewoonte aanleren vraagt om discipline en doorzettingsvermogen. Een nieuwe gewoonte aanleren gaat met vallen en opstaan en dat is niet zo gek. Je lichaam en hersens zijn de oude gewoonte gewend en hebben tijd nodig om de nieuwe gewoonte aan te leren.

Wat dan wel doen?

Wat moet je dan wel doen als je wilt afvallen zonder jezelf uit te hongeren? Kies voor een gevarieerd eetpatroon en laat ongezonde snacks liggen. Bereken je caloriebehoefte in onze tool en kijk hoe veel calorieën je dagelijks binnen mag krijgen. Houd je daar aan en de resultaten komen vanzelf. We adviseren je ook om te gaan trainen, omdat je dan meer spiermassa opbouwt. Spiermassa verbrandt meer calorieën dan vet en dus val je weer sneller af! Daarnaast voel je je ook een stuk fitter als je regelmatig een sport beoefend.