Tips om jezelf naar de sportschool te krijgen | off-limit.nl

Tips om jezelf naar de sportschool te krijgen

Tips om jezelf naar de sportschool te krijgen
Sporten is gezond en eigenlijk ook wel essentieel voor een gezond leven. Nu is het niet dat je niet gezond bent als je niet sport, maar weinig mensen hebben een baan waar ze genoeg beweging krijgen en daarom moeten ze eigenlijk wel sporten naast hun baan. Dat klinkt al als een hele opgave, maar sporten is eigenlijk gewoon heel leuk. Het ligt aan de mindset die je hebt. Het kan best lastig zijn om overal positief in te staan en daarom zijn hier wat tips om jou in de sportschool te krijgen en houden. Het consistent blijven is het belangrijkste en dat kan je alleen doen door discipline te creëren die je krijgt door de juiste mindset. Motivatie zorgt er alleen voor dat je begint, maar niet dat je het volhoudt.

Tien tips voor een goede start

1. Heb een plan
Als je weet wat je doel is dan kan je pas de motivatie en discipline vinden om te gaan. Een doel of meerdere doelen stellen is essentieel. Dan weet je precies wat je moet doen om je doel te behalen en kan je kleine stapjes maken om te beginnen. Zorg ervoor dat je doel realistisch is en als je het hebt behaald dan kijk je pas verder.

2. Dwing jezelf de eerste maand
De eerste 1 á 2 maanden zijn het moeilijkst. Het sporten zit nog niet in je ritme/levensstijl en alles lijkt nog nieuw. Pas na 1 á 2 maanden zit het in je systeem en gaat het meer vanzelf. Je lichaam weet wat het moet doen en nu hoef je alleen nog maar scherp te blijven door te focussen. Probeer ook vaste tijdstippen te reserveren, indien mogelijk. Dit heeft het voordeel dat het routine wordt.

3. Houd de gewoonte vast
Beginnen is niet moeilijk, maar het volhouden is lastig. Door doelen op kort termijn te stellen kan je jezelf motiveren. Niks moet, maar wees ervan bewust dat als jij je doel wilt behalen dat het moet en dat je je gewoontes soms los moet laten en nieuwe gewoontes moet maken en vasthouden. Een doel hoeft niet per se iets te zijn zoals afvallen. Sporten is gezond en het verbetert je stemming. Dat is ook al een doel, er zijn meer positieve kanten aan sporten dan je denkt. Zelfverzekerd, mooi lichaam, betere stemming en meer energie zijn toch wel essentiële dingen in het leven.
4. Make it fun
Als je niks wilt dan moet je niks. Wil je veel dan moet je veel. Wees dus bewust van jezelf en kijk wat je wilt. Als je je doelen wilt behalen dan moet je er 100% voor gaan en er serieus instaan. Dat betekent niet dat je het niet leuk kan hebben. Kijk wat je leuk vindt en probeer het te combineren. Natuur? Ga naar het bos. Sociaal? Sport met vrienden. Je hebt alles in eigen hand om het te maken zoals jij het wilt. Wil je veel afwisseling? Ga dan voor een full-body workout of combineer fitness met groepslessen.

5. Planning
Nee ik ben te druk, is vaak een onnodig excuus. Door goed te plannen kan je bijna tijd voor alles maken. Sporten vereist niet veel tijd in je leven, maar soms zijn we gewoon heel druk. Of we vertellen onszelf dat we te druk zijn als excuus.. Maak alles zo praktisch mogelijk en plan van tevoren hoe en wat je gaat doen.

6. Motivatie ondersteunt je discipline
Met motivatie begin je en je houdt het vol met je discipline. Toch is het niet verkeerd om jezelf en anderen af en toe te motiveren om jezelf en/of anderen een boost te geven. Er zijn meer dan genoeg filmpjes om jezelf te motiveren, zoals deze.

7. Weet dat je niet zonder kan
Wil jij echt je doel behalen dan moet je beseffen dat het niet zonder kan. Het is de harde waarheid, maar wees bewust van jezelf en kijk dus uit dat je geen onnodige excuses gaat bedenken. Bedenk je regelmatig excuses, zoals ik ga morgen wel? Zoek dan uit waarom. Heb je te weinig tijd? Heb je niet genoeg motivatie? Probeer deze zwakheden te verslaan door ze te benoemen en vervolgens stappen te ondernemen.
8. Houd de vooruitgang bij
Klamp je niet vast aan je gewicht als enige maatstaaf. Als je vaker sport dan groeien je spieren en spieren wegen meer dan vet. Hou liever bij hoeveel gewichten je aan je apparaat hebt hangen, hoe ver je kunt rennen zonder te stoppen of hoeveel keer je kunt opdrukken. Door je te focussen en te motiveren op de vooruitgang blijf je langer gemotiveerd om door te gaan met sporten. En misschien nog wel het belangrijkste.. Kijk in de spiegel, daar zit jouw tevredenheid.

9. Begin rustig
Je hoeft niet van de één op de andere dag in topconditie te zijn. Begin klein en geef je lichaam de kans om te wennen. Je zult zien dat je in korte tijd veel vooruitgang kunt boeken als je je lichaam niet overbelast. Zie het fit worden als een proces dat tijd nodig heeft. Bovendien is het een cumulatief proces dat betekent dat je steeds voortbouwt op je voorgaande inspanningen.

10. Verdiep je in je doel
Als sporten een onderdeel van je leven dan wil je het wel goed doen. Buiten dat kennis je sportprestaties verbetert, motiveert het ook ontzettend. Hoe meer je leert over wat je aan het doen bent, hoe leuker je het gaat vinden. Je ziet jezelf lichamelijk en mentaal groeien en je bent trots op jezelf. Verdiep je dus af en toe is in je onderwerp en maak steeds grotere stappen, maar begin klein.

Wil je weten welk fitnessschema bij jou past? Lees dan dit artikel!