Tips om gezonder te eten | off-limit.nl

Tips om gezonder te eten

Gezonder eten is lekker!

Waarom gezond eten?

Energie speelt een grote rol in het leven. Eigenlijk is alles energie en beweegt alles door energie. Een mens haalt zijn energie uit water en voedsel. Hierdoor kan je doen wat je wilt en zou je dus denken hoe meer of beter eten hoe meer energie. Nu is het niet zo als je meer eet dat je meer energie hebt, maar het kan bijvoorbeeld soms wel goed werken als je aan fitness doet. Dan heb je meer kracht als je goed eet en kunnen je spieren meer voedingstoffen gebruiken. Dan is het wel verstandig om ook gezond te eten en om gezond te blijven eten in de juiste verhoudingen. Dit resulteert in een goed en mooi uitziend lijf en een heldere mind.

Aan gezond eten zitten enorm veel voordelen. Voeding, fitness en mindset staan allemaal in verband met elkaar en het één kan niet zonder het ander. Gezonde voedingsstoffen voorkomen ook dat je bepaalde ziektes krijgt. De juiste gezonde verhoudingen eten voorkomt weer overgewicht. Mensen die vaak ziek zijn, zijn vaak mensen die ongezond eten en te veel eten.

Daarnaast blijf je door gezonde voeding makkelijker op een gezond gewicht. Ook stimuleert gezonde voeding je mindset op een positieve manier en mentaal ben je dus ook gelukkiger met gezonde voeding. ‘Eet goed, voel je goed!’. En dat is precies wat we met gezond eten willen bereiken; je goed voelen! Aangezien pure, natuurlijke producten de meeste voedingsstoffen bevatten is het logisch dat je pas gezond eet als je zoveel mogelijk verse, pure, natuurlijke producten op het menu hebt staan.

Hoe gezonder eten?

Cellen zijn onder andere opgebouwd uit koolhydraten, vetten en eiwitten. Deze stoffen vindt je ook terug in voedsel. Elk voedingsmiddel bevat en kenmerkt zich in verschillende mate koolhydraten, vetten, eiwitten, water, vitamines, mineralen (en vezels). Ook wel voedingsstoffen genoemd. Daarom is het belangrijk dat je gevarieerd eet en eet wat bij jouw lichaam past. Als je veel sport dan eet je vaak wat meer, als je wat langer bent dan eet je ook vaak wat meer dan iemand die wat kleiner is. Daarom is het belangrijk dat je kijkt wat jij nodig hebt. Niet alleen naar hoeveel, maar ook naar welke producten zijn wel en niet gezond. Hoeveel calorieën jij dagelijks nodig hebt zie je hier in onze calorieën tool.

Tips voor gezonder eten

Om je op weg te helpen hebben we hier 10-handige tips!
1. Gezond kan ook lekker zijn, neem de tijd om eens te kijken wat er allemaal is en proef wat je niet kent!
2. Eet gevarieerd zodat je alle voedingstoffen binnen krijgt die je nodig hebt en ook zodat het leuk blijft om te koken en gezond te eten.
3. Neem de rust en accepteer dat gezond eten iets langer duurt/meer tijd kost, maar het geeft je zo veel meer terug gedurende de dag.
4. Let op je vet. Haal maximaal 30% van je calorieën uit vet. Let daarbij vooral op verzadigd vet: haal maximaal 10% van je totale calorieën uit verzadigd vet. Probeer suikers zo veel mogelijk te vermijden.
5. Probeer minimaal per dag 2 ons groenten te eten en 2 stuks fruit. Meer mag altijd!
6. Drink voldoende en het liefst water. Haal geen frisdrank in huis. Koffie en thee zijn ook prima.
7. Zet eventueel een doel, zoals afvallen of clean bulken (handig in combinatie met sport)
8. Beloon jezelf, hier en daar een snack mag wel, maar beperk het tot bijvoorbeeld één cheatmeal per week.
9. Veel onderweg? Meal prepping yes!
10. Kies voor eten dat goed verzadigt om te voorkomen dat je te veel eet.


And remember!
Houd gezond eten haalbaar voor jezelf door het niet te ingewikkeld te maken. Streef niet naar perfectie, beperk je suikerinname, kies voor complexe koolhydraten en eet meer groenten en fruit.