Is een voedingsschema voor fitness echt nodig? | off-limit.nl

Is een voedingsschema voor fitness echt nodig?

Is een voedingsschema echt nodig?

✓ Meal Prepping ✓ Macronutriënten ✓ Eiwitten ✓ Calorieën Berekenen ✓ Afvallen _ Aankomen

Het antwoordt daarop is volledig afhankelijk van je doelen. Wanneer je recreatief traint en je het alleen doet, zodat je jezelf goed voelt dan is het niet nodig. Niet alleen doet aan fitness om erg gespierd te worden of om helemaal afgetraind te zijn. Sommige mensen doen het gewoon om hun hoofd leeg te maken en om in beweging te zijn. Wil je echter doelen bereiken, zoals spiermassa opbouwen, droogtrainen of afvallen dan is een voedingsschema van essentieel belang. Zeker in een later stadium, omdat je in het begin sneller vooruit gaat, als je net begint met trainen.

Resultaten behaal je in de keuken

Waar veel mensen de fout in gaan is met de gedachte dat resultaten in de sportschool worden behaald. Natuurlijk bouw je spiermassa op in de sportschool en werk je aan je conditie, maar als je wilt afvallen, elke dag naar de sportschool gaat, maar wel elke dag meer calorieën eet dan je hoort binnen te krijgen dan ga je never nooit afvallen. Hetzelfde geldt voor aankomen. Dat gaat niet lukken als je onder je dagelijkse caloriebehoefte gaat zitten. Trainen kan iedereen, maar het harde werk en discipline hebben vind plaats in de keuken en dus op het gebied van voeding.

Wil je resultaten met fitness behalen dan kies je dus voor een passend voedingsschema

Een voedingsschema op maat wordt in de meeste gevallen gebruikt om af te vallen, maar een voedingsschema wordt ook gebruikt voor spieropbouw of om aan te komen. Wel geven wij altijd de voorkeur aan een gezond voedingsschema waar ruimte is om één keer per week een cheatmeal toe te voegen.

Een passend voedingsschema geeft alle voeding weer die per dag gegeten mag worden of in ieder geval de calorieën en macroverdeling. Veel mensen denken dat je bij een voedingsschema vast zit aan bepaalde gerechten, maar dat is totaal niet het geval. Een voedingsschema wordt gemaakt op basis van macro’s. Dit zijn de dagelijkse portie eiwitten, koolhydraten en vetten die jij per dag binnen mag krijgen. Jij bent totaal vrij in hoe je dit opvult, maar wil je het goed doen? Kies dan wel voor een gezonde variatie.

Wil je ook meer weten over de verschillende trainingsschema’s?
Lees dan dit artikel!