Ik val niet af, maar waarom val ik niet af? | off-limit.nl

Ik val niet af, maar waarom val ik niet af?

Waarom val ik niet af?
Afvallen is en blijft een veel besproken onderwerp. Afvallen is in de basis vrij eenvoudig. Je eet minder dan je nodig hebt per dag, maar helaas is het niet voor iedereen zo makkelijk. Mindset speelt hier een belangrijke rol in. Afvallen vraagt discipline van je, net zoals het behalen van elk doel om discipline vraagt.

Daar komt nog bij kijken dat de juiste caloriebehoefte voor iedereen anders is. Elk lichaam is anders en uniek. De één komt sneller aan en de ander valt sneller af. Hoe komt dat toch? Voor een gedeelte heeft dit met stofwisseling te maken, maar vaak heeft dit met je beweging te maken. Als je niet tot nauwelijks beweegt dan heeft je lichaam ook minder calorieën nodig. Beweeg je meer dan heeft je lichaam meer calorieën nodig.

Wanneer je bovenstaande al weet, maar nog steeds niet afvalt dan gaat er waarschijnlijk iets fout in je eetpatroon. Daarover hieronder meer.

Waarom val ik niet af?

Het is verstandig om je aan de basisregels te houden van afvallen. Dat betekent onder je caloriebehoefte gaan zitten en meer bewegen. Als je dan nog geen gewicht verliest en geen progressie boekt dan moet je gaan kijken naar de mogelijke oorzaken. Bereken hier hoeveel calorieën jij dagelijks mag eten.

Het is niet zo dat je het hele plan moet omgooien, meestal zit het in de kleine dingen. Wellicht maak je een fout met de hoeveelheden eten. Een handje walnoten is bijvoorbeeld supergezond, maar bevat wel 177 kcal per 25 gram. Een extra handje is daarom al een extra 177 calorieën. Dat is de reden dat we altijd adviseren je maaltijden af te wegen, zeker tijdens het afvallen. Calorieën tellen is de basis!

Veel voorkomende oorzaken dat mensen niet afvallen

Heb je moeite met afvallen of lukt het niet dan zou het weleens door onderstaande punten kunnen komen.
1. Je gebruikt te veel olie of bakboter. Daar zitten stiekem meer calorieën in dan je zou denken.
2. Je eet te veel suikers. In je koffie, thee, over je aardbeien. Suiker is suiker!
3. Je drinkt calorieën. Suikers in het drinken geven je overbodig veel calorieën.
4. Je eet te veel gezonde vetten. Waar een gram eiwitten of koolhydraten maar 4 calorieën bevatten, bevat een gram vet 9 calorieën. Je hebt je gezonde vetten nodig, maar pas op met de hoeveelheid.
5. Je eet te veel noten. Zie het voorbeeld hierboven van de walnoten. Noten zijn gezond, maar bevatten ook veel calorieën.
6. Je eet te veel snackt tussendoor zonder daar rekening mee te houden. Wees eerlijk tegen jezelf.

Wat te doen als je niet afvalt?

Het kan ook zijn dat je te veel smokkelt. Cheat Days zijn niet erg, maar maak er geen gewoonte van. Als je op één dag 2000 calorieën meer eet dan nodig is dan val je ook niet of minder snel af. Beperk het daarom liever tot een cheatmeal.

Nu is het niet zo dat je bij gezond eten daar ook gelijk drie keer zo veel van mag eten. Let op de hoeveelheden, want te veel eten levert gewoon meer calorieën op. Veel van de gezonde voedingsmiddelen zijn flink calorierijk.

Om het af te ronden. Zorgt dat je niet gestrest bent, mediteren kan helpen. Ga sporten! Dan mag je ook iets meer eten. Slaap goed, echt dit kan enorm veel impact hebben. Sport je veel, maar word je niet lichter? Je bouwt ook spiermassa op en spieren wegen zwaarder dan vet. Kijk ook eens in de spiegel. Bevalt het wat je ziet? Dan zit je op de goede weg. Een positief zelfbeeld is het belangrijkste. Daar doe je het voor en niet wat anderen van je vinden.

Lukt het jou nog steeds niet om zelf af te vallen dan kan ons coaching programma jou helpen!
En heb je vragen? Neem gerust contact met ons op!