5 tips om sneller spieren op te bouwen voor beginners | off-limit.nl

5 tips om sneller spieren op te bouwen voor beginners

5 tips om sneller spieren op te bouwen voor beginners
Als ik in de sportschool om me heen kijk, zie ik vaak mensen die een stuk breder en gespierder zijn als dat ik ben. Dit kan zowel motiverend als demotiverend werken. Echter is er één ding wat de meeste sporters vaak vergeten. Hoe groot of breed iemand ook mag zijn, ook die persoon is begonnen bij de bodem.

Soms kijk ik terug naar mijn sport- en voedingsschema’s van een paar jaar geleden. Mijn reactie is dan negen van de tien keer hetzelfde: Wow, wat trainde ik toen omslachtig. Dat is natuurlijk best logisch, aangezien geen enkele beginner die op zichzelf gaat sporten, precies weet hoe en wat hij moet doen. Vandaar het onderwerp van deze blog: 5 tips om sneller spieren op te bouwen voor beginners.

Dit zijn de vijf tips om als beginner snel spiermassa op te bouwen

Tip 1: De basis van spieropbouw bestaat uit twee onderdelen: training en herstel. De eerste tip is dan ook: zorg voor goed herstel. Zowel quantiteit (de duur van de rust) als qualiteit (de klasse van de rust) zijn erg belangrijk voor een goed en effectief herstel. Zorg bijvoorbeeld dat je tussen het trainen van dezelfde spiergroep altijd 36 - 48 uur rust neemt. Zorg er daarnaast voor dat je voldoende eiwitten inneemt (2g/kg lichaamsgewicht), lang genoeg slaapt, genoeg drinkt en je spieren rust geeft. Op deze manier kunnen je spieren optimaal herstellen voor je volgende trainingssessie.

Tip 2: Zorg ervoor dat je een schema hebt. Een duidelijk en goed schema hebben is erg belangrijk om progressie te boeken in de sportschool. Op deze manier weet je altijd wat je moet doen in de sportschool. Je kan je prestaties bijhouden en zien hoe snel je vooruitgang behaald. Dit is niet alleen super handig en belangrijk om te weten, maar is ook nog eens enorm motiverend! Als je het moeilijk vind om zelf een schema in elkaar te zetten, zijn er online genoeg goede en effectieve trainingsschema’s te vinden.

Tip 3: Train samen met een vriend/vriendin. Samen trainen met een vriend of vriendin is voor beginners erg handig, al helemaal als deze al veel ervaring heeft in de sportschool! Ze kunnen je helpen met ingewikkelde oefeningen zoals bijvoorbeeld de deadlift of de squat. Los daarvan is het ook enorm motiverend. Ze trekken je je bed uit als je zelf geen motivatie hebt, en trainen wordt over het algemeen veel leuker samen met een vriend.
Tip 4: Vorm eerst, daarna zware gewichten. Vooral bij beginners is het nog erg belangrijk om je vorm te perfectioneren. Het is nou eenmaal veel makkelijker om het meteen goed aan te leren, dan om de slechte vorm later weer af te leren. Trainen met een goede vorm voorkomt niet alleen onnodige blessures, maar zorgt ook voor snellere spiergroei. Dit komt onder andere omdat je minder snel geblesseerd raakt (en dus constant kan trainen), maar ook omdat je de juiste spieren het werk laat doen. Om een voorbeeld te noemen: een bicep curl met slechte vorm, veranderd al gauw in een oefening voor je onderrug in de plaats van je biceps.

Tip 5: Train alle spieren, niet alleen de spieren die je in de spiegel ziet. Dit is een fout die heel veel mensen (waaronder ik) maken. Ze trainen alleen de spieren die ze zien wanneer ze in de spiegel kijken. Denk aan: borst, schouders, armen en buik. Rug en benen worden vaak overgeslagen. Dit gaat er na verloop van tijd niet alleen belachelijk uitzien, maar gaat ook je prestaties in de sportschool beïnvloeden. Een gespierde rug en benen, zijn namelijk erg handig bij bijvoorbeeld het bankdrukken. Kortom: het trainen van je benen en rug ziet er niet alleen beter uit, maar gaat op de lange termijn ook voordelen opleveren voor de overige spiergroepen.

Met deze 5 tips hoop ik genoeg te hebben geïnformeerd. Met deze tips ben je zeker al een end op weg, en zul je veel van de valkuilen voor beginnende fitnessers ontlopen.

Wil je Luc dagelijks volgen?
Dan kan dat op Instagram!